SharePoint ZZP’er worden? 5 tips!

Help!Ik spreek de laatste tijd steeds vaker mensen binnen mijn SharePoint netwerk die denken aan het maken van de stap van loondienst naar zelfstandig ondernemer. Geen vreemde trend vind ik zelf, gezien de nog steeds grote vraag naar ‘mensen die iets met SharePoint doen’. Een van de onderwerpen die daarbij steeds weer terug komt is, niet geheel onterecht, de onzekerheid die deze stap met zich mee brengt. Het is niet vreemd als je een hypotheek en andere verplichtingen hebt, verantwoordelijkheid over kinderen, dat de stap groot is om de zekerheid van een vast contact in te leveren voor de onzekerheid van een ZZP’er.

Om deze groep mensen (en wellicht ook mensen die geen SharePoint doen) enige houvast te geven, staan hieronder vijf persoonlijke tips, zomaar gratis en voor niets!

Tip 1: Schrijf een (mini) Business Plan.

Probeer je keuzes, motivatie en plannen voor een eigen bedrijfje vast te leggen in een mini businessplannetje. Denk hierbij aan ‘less is more’, oftewel beperk jezelf tot een aantal PowerPoint slides of een Mindmap en ga geen lappen tekst schrijven die niemand inclusief jezelf nooit meer leest. Probeer hierin antwoord te geven op een aantal vragen zoals: wat is mijn motivatie om de stap te gaan maken, wat wil ik bereiken op de korte termijn (half jaar), wat wil ik bereiken op de langere termijn (5 jaar), hoe ga ik dat doen en hoe ga ik er voor zorgen dat wat ik wil gaan doen ook echt ga doen.

De plannen zijn levend: doe dit na elk half jaar en voeg daarbij een kopje ‘lessons learned’ toe om van je fouten te leren, want die ga je geheid maken. Doe het ook niet geheel vrijblijvend, maar presenteer dit ook aan familie, vrienden of ‘peers’ en neem hun feedback mee in je keuze. Maar laat je niet afschrikken, niet iedereen ziet de dingen het zelfde als jij!

Tip 2: Netwerk is alles (inkoppertje)

Zorg dat je een netwerk hebt. Via je netwerk kan je de buitenwereld laten weten wat je doet en wilt doen. Maar wees ook een netwerk de andere kant op: wellicht dat je ook anderen kan helpen aan een opdracht of input voor vragen. Ik denk niet dat het erg is als je netwerk klein is, dit zal zelf groeien, maar zorg wel dat je dit actief onderhoudt. LinkedIn is een middel, maar ook seminars, user groups en conferenties kunnen je helpen bij het vergroten van je netwerk. Daarnaast kan Twitter of desnoods Facebook je helpen met het verspreiden van wat je kwijt wilt. Zorg er in het geval van Twitter daarom voor dat je de juiste hashtags vindt en gebruikt. Het is niet erg een uurtje per dag te besteden aan online netwerken.

Tip 3: Kennis & ervaring is ook alles (nog een inkoppertje)

Zorg dat je goed bent in wat je doet. Je kan niet alles weten en je kan niet altijd ervaren in iets zijn, maar zorg ervoor dat het gros van het werk wat je gaat doen iets is waarin je je weg kan vinden. Alleen op deze manier kan je kwaliteit leveren. De overige tijd kan je vervolgens besteden aan werk waar je nog niet zo ervaren in bent, om zo je kennis te vergroten. Zoek hierbij wel een goede middenweg in de leertijd die je zelf voor je rekening neemt, en de tijd die wellicht betaald is door een opdrachtgever. Mocht je een opdracht hebben waarbij de verhouding anders ligt, bijvoorbeeld waar de werkzaamheden grotendeels nieuw voor je zijn, zorg dan in ieder geval dat je eerlijk bent naar je opdrachtgever: ‘Ik ga kwaliteit leveren en iets moois opleveren, maar het is nieuw en zal dus tot nieuwe inzichten komen’.

Tip 4: Gebruik een buffer in tijd en geld

De stap om zelfstandig te worden heeft impact op je financiële situatie. Onderschat dit niet, maar weet ook dat verandering vaak eng is, maar als het goed is in de toekomst ook positief zal zijn. Reken er op dat je eerste ‘salaris’ als je een opdracht hebt, 3 maanden later komt dat je laatste salaris als werknemer. In tegenstelling tot een werkgever die in dezelfde maand uitkeert als dat je het werk doet, zal een opdrachtgever pas nadat je het werk gedaan hebt (+ 1 maand), de factuur ontvangen is (+ minimaal 1 dag), en de betalingstermijn verstreken is (+15 tot 60 dagen) en dan het geld over gaan maken (+ 5 dagen). Het is daarom handig om deze maanden in ieder geval wat achter de hand te hebben voor je vaste lasten en investeringen.

En ja, je staat er alleen voor. Verzekeringen kunnen helpen (bijvoorbeeld als opdrachtgevers niet betalen), maar zijn niet alles. Ze zijn daarbij ook duur. Van de vele verschillende verzekeringen (arbeidsongeschiktheid (AOV), beroepsaansprakelijkheid, gewone aansprakelijkheid, etc) zou ik persoonlijk in ieder geval een AOV overwegen tegen een reëel inkomen. De eerste jaren krijg je vaak korting op deze dure verzekering. Vul de rest in met je eigen verstand en gevoel. Je bent geen ZZP’er die in de bouw werkt, dus projecteer het op je eigen situatie.

Tip 5: Neem niet alles aan, heb plezier in wat je doet

Als je voor het eerst een opdracht zoekt, ben je blij dat je wat hebt en je inkomen kan genereren. Het is daarom niet erg om wat concessies te doen qua uurtarief of andere afspraken. Mocht dit het geval zijn, doe dit dan wel met in het achterhoofd dat het tijdelijk is en geef dat ook aan. Zo heb je in ieder geval de motivatie om later de onderhandelingen opnieuw te voeren als je wat meer in je comfort zone zit. Inventariseer daarbij wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Als je ontwikkelaar bent, wil je wellicht liever geen infra klussen doen. Als je elke dag 1,5 uur moet reizen gaat je dat misschien ook opbreken. Zorg dat als het enigszins kan, je met plezier je werk doet. Zo niet, ga wat anders zoeken. Als je continu achter de feiten aan loopt en er geen zicht is op verbetering, is het misschien te overwegen om (tijdelijk) toch terug te gaan naar (desnoods deeltijd) een werkgever. Daarom: toets je keuzes altijd met je mini business plan!

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Beschouw ze in ieder geval als mijn persoonlijke ‘lessons learned'; ze bieden daarom natuurlijk geen garantie voor de toekomst. ;) Succes met je plannen!

One thought on “SharePoint ZZP’er worden? 5 tips!

  1. Hoi Mart,
    als oude rot in het vak (al een kleine 10 jaar zelfstandig) moet ik je complimenteren met je goede tips. Ik ben er destijds ingesprongen, maar alle punten die je aanhaalt staan als een huis.
    Belangrijk is om te weten wat je wilt doen en waar je naar toe wilt gaan.

    Van daaruit kun je je plannen maken.

    Starters, veel succes!

Leave a Comment